تقارن بلوری

Sodom & Gomorrah I see you’re back in town And though you build a wall around you The multitude still will find you
آرشیو
موضوع بندی

چهارشنبه 21 تیر‌ماه سال 1385
یک جهش کوچولو

هر کس کمی در مورد تاریخ سینما خوانده باشد می­داند که احتمالاً کسی نمی­تواند آن را بدون موج نوی سینمای فرانسه بشناسد. تنها کاری که ابرغولی مثل گدار کرد این بود که سنت­ها را رعایت نکرد. لانگ-شات را به کلوزآپ کات کرد. خط فرضی را شکست.گذشته را رنگی نشان داد و حال را سیاه و سفید. از رولینگ استونز به بتهوون کات کرد. بازیگرانش را واداشت با ما وسط فیلم صحبت کنند. کلاکت و بوم صدابرداری را نشانمان داد. کسی هم که تاریخ ادبیات می­خواند نظر مشابهی نسبت به دادائیسم و سورئالیسم دارد. با این همه نباید فراموش کرد که نکته­ی اساسی این اتفاقات هنری، اعتقاد به وجود یک حقیقت ابژکتیو مثل رهایی، رستگاری یا هنر بوده است. این نکته­ی ریز و کوچک تفاوت "زن چینی" گدار با کلیپ­های ویدئویی امروز است. در این مورد بیشتر خواهم نوشت و موضوع را نباید این­قدر ساده کرد. ولی چقدر خوب است که ما دوران روشنگری را اینوسط قیچی کنیم و از ایرانی سبک­مغز عهد قاجاری مسقیماً بپریم (نه این که پرتاب شویم) یک انسان قرن بیست و یکمی. یعنی کاری کنیم که دیگر موج نو و ساز نو و حزب نوین لازم نداشته باشیم. تولدمان با بلوغمان یکی باشد. حالا که از تهی بودن قانونگزاریهای کلی خبر داریمُ از اول آنقدر گیر قواعد نشویم و دیگر ذهنمان را تا ابد درگیر مسایل کلی و احمقانه­ای مثل قواعد فیلمسازی و قواعد سیاست­ورزی و راهکارهای آشتی سنت و مدرنیته و چگونگی آشتی دادن دین و تکنولوژی و تعریف هنر فاخر!!!(عجب کلمه­ی نحسی) و تصویر زن مستقل و غیره نکنیم. یعنی از بیضایی و عزت­اله سحابی یکهویی بپریم به ایناریتو و پوتین و خبر. یعنی آدم­هایی که انگار اصلاً از قواعد دست و پا گیر دنیای پیرامون خبر ندارند و کار خودشان را-خوب یا بد- انجام می­دهند.

ولی خطرکی که وجود دارد این است که این مساله با عدم وجود قاعده و آنارشی­گری و شالوده­شکنی اشتباه گرفته شود(=س.مخملباف. صحنه­های دراماتیک را لانگ شات می­گیرد که شالوده شکنی کرده باشد) که البته این از ما ایرانی جماعت که متخصص انتخاب راه کون­گشادانه­تر هستیم بعید نیست. شاید لازم باشد این­جا هم دوباره بر اهمیت حقیقت ابژکتیو به عنوان زیربنای هر عملی تاکید شود. به زودی چیزی در این مورد و کمی کامل­تر می­نویسم.


Powered by BlogSky.com


where is that?